‪Google+‬‏ جناب آقای سرافراز، سرافرازمان کن!
امروز: شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۵

تلویزیون تقریبا تنها رسانه ای است که در اقصی نقاط کشور قابل دسترسی می باشد و لذا بیشترین تأثیرات را نیز همین رسانه می تواند در مخاطبین داشته باشد.

کد خبر: ۲۵۹۰
تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۷

 "مهرزنجان" / وبلاگستان-"وبلاگ ساقی نوشت

تلویزیون تقریبا تنها رسانه ای است که در اقصی نقاط کشور قابل دسترسی می باشد و لذا بیشترین تأثیرات را نیز همین رسانه می تواند در مخاطبین داشته باشد. سازمان صدا و سیما هم در کلام حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و هم در کلام مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای دام ظله لقب "دانشگاه عمومی" گرفته است و این خود دلیل بر تأثیرگذار بودن سازمان صدا وسیما در زندگی فردی و اجتماعی مخاطبین است. اگر صدا و سیما می خواهد موفق بشود باید طبق نظر و اندیشه های مقام معظم رهبری که در حکم انتصاب رئیس جدید سازمان صدا وسیما نیز به آنها اشاره شده برنامه ریزی کند و حرکت نماید.

مقام معظم رهبری در حکم انتصاب جناب آقای سرافراز، مأموریت صدا وسیما را خطیر دانسته و  وظایف صدا وسیما را،«گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت»،«حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی»، «عزم ملّی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی» و «پشتیبانی رسانه‌ای همه‌جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملّت و نیز کمک به مدیریت‌های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست‌های کلان نظام و تحقق سند چشم‌انداز کشور» اعلام می کند.

با توجه به این وظائف، می رویم به سراغ برخی برنامه های صدا و سیما که ببینیم چقدر  در راستای گسترش دین و اخلاق و ترویج سبک اسلامی ایرانی و حفظ استقلال فرهنگی کشور بوده است. به چند نمونه ار برنامه های صدا وسیما می پردازیم:

1- بحث سریالهاست و سریال" همه چیز آنجاست" یکی از سریالهای تلویزیون بود که ضمن تأکید بر احترام والدین، تاکید بر اصالت خانواده و  کمک به دیگران، متاسفانه به ترویج ارتباط دختر و پسر، درخواست دختر از پسر برای رفتن پسر به خواستگاری دختر و حضور دختر و پسر در رستوران که هیچ یک از این امور بر اساس آیات و روایات اسلامی جایز نبوده و هیچ سنخیتی با ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و حفظ و ارتقای فرهنگ انقلاب اسلامی ندارد. البته این گونه کارها مربوط به این سریال نبوده و متأسفانه در اکثر سریالهای تلویزیون مکررا ترویج می شود.

قرآن کریم در دو آیه، یک بار در آیه 25 سوره نساء: «وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ» و بار دیگر در آیه 5 سوره مائده:«وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ» زنان و مردان و دختران و پسران نامحرم  را از ارتباط با یگدیگر منع می کند.

دو‌ آيه مورد نظر به طور مطلق از دوستي سخن گفته و طبعاً چون ‌آيه مطلق است، شامل دوستي به هر طريق مي شود.

در روایت اسلامی نیز شدیدا از این کار منع شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:

هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کندبه اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن گفته باشد ، خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت.(ثواب الاعمال ص 283)

طبق فتوای اکثر مراجع معظم تقلید نیز ارتباط دختر و پسر جایز نیست.

2- پیام های بازرگانی

پیامهای بازرگانی صدا وسیما از چند جهت قابل نقد و بررسی است:

 اولا) تجمل گرایی را تبلیغ می کند که باز این کار نه با سبک اسلامی ایرانی سازگار است و نه با فرهنگ انقلاب اسلامی.

ثانیا: اسراف را تبلیغ می کند. چگونه صدا و سیما در سریالها و پیامهای بازرگانی تهیه غذاهای رنگارنگ و خرید لوام غیرضروری را به تصویر می کشد در حالی که افرادی به نان شب محتاجند؟ آیا این خلاف سبک اسلامی ایرانی نیست؟

ثالثا: استفاده ابزاری از زنان در پیامهای بازرگانی است که با جایگاه والای زن در اسلام منافات دارد و این رفتارها با زن، انسان را به عصر جاهلیت بر می گرداند که زن در آن دوران ارزشی نداشت و به عنوان یک موجود پست به او نگاه می شد و از او استفاده ابزاری می کردند.

نتیجه اینکه صدا و سیما وظیفه دارد به عنوان یک دانشگاه عمومی، معیارهای اسلامی ایرانی را در همه برنامه ها سرلوحه خود قرار دهد.

پس جناب آقای سرافراز، سرافرازمان کن!

انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
برچسب ها: سرافراز 
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: