‪Google+‬‏ جنگ نرم نقشه شوم استکبار جهانی برای ضربه زدن به نظام شکوهمند انقلاب اسلامی است
امروز: چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۴

در حقیقت استکبار جهانی با انجام دادن تهاجم فرهنگی جنگ روانی اهدافی نظیر از بین بردن ارزش ها و روحیه انقلابی مردم مسلمان ایران، دگرگون سازی اندیشه و آرمان های الهی و از بین بردن ایمان اسلامی، ریشه کن کردن فرهنگ ملی و فرو ریختن ارزش های بومی، تسلط بر منابع اقتصادی کشور و به دست گرفتن بازار تجارت، حاکمیت بخشی به ارزش های مادی و ترویج دنیاگرایی، تقویت فرهنگ مصرف گرایی و وابستگی از طریق تبلیغ کالاهای خارجی و ورود فرهنگ غرب، از بین بردن وحدت ملی، القاء تعارض بین توسعه و ارزش های انقلاب اسلامی، ایجاد روحیه یاس و نا امیدی و بالاخره تضعیف و نابود کردن فرهنگ خود باوری و استقلال و تعصبات مثبت دینی و ملی را دنبال می کند.

کد خبر: ۴۷۱۳
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰

به گزارش مهرزنجان، دشمنان در جنگ نرم از شيوه‌ها و تاكتيك‌هاي متفاوت بهره می برند که هر کدام به تنهایی می‌تواند اهداف آن‌ها را تامین کند، اما به جرئت می‌توان گفت در جنگ رواني كه استكبار جهاني و دست نشانده های داخلي‌اش در انتخابات سال 88 عليه جمهوري اسلامي بپا كردند، رسانه‌های بیگانه همه شیوه‌ها‌ و تاكتيك‌هاي شناخته شده را به كار بستند تا بتوانند بعضی از اهداف خود را به نظام تحمیل نمایند. پرداختن به همه آن‌ها در اين نوشتار امكان پذير نيست، از اين رو تنها به برخي مصاديق آن كه موجب تحميل هزينه‌هايي به نظام گرديد اشاره مي‌شود.

 

*دروغ بزرگ؛

دروغ بزرگ قديمي‌ترين و پردامنه‌ترين تاكتيكي است كه تا كنون در جنگ نرم مورد استفاده قرار گرفته است. اين تاكتيك عمدتاً براي مرعوب كردن و فريب ذهن حريف مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بدين معني كه پيامي را كه به هيچ وجه واقعيت ندارد، بيان مي‌كنند و مرتب بر طبل تكرار آن مي‌كوبند تا ذهن مخاطب را جذب كند.

در انتخابات رياست جمهوري، پروژه  تقلب بزرگ‌ترين دروغي بود كه گفته شد، آن هم تقلبي با 11 ميليون رأي كه حتي پذيرش آن براي بسياري از نزديكان کاندیداها مشكل بود. اما طراحي اين دروغ بزرگ كه توسط رسانه‌ها و اتاق‌هاي فكر خارج از كشور صورت گرفته بود و سران و عوامل فتنه در داخل نيز اين تاكتيك را نسخه نجات بخش خود و ابزاري براي وادار كردن نظام به پذیرش خواسته‌هاي غير قانوني و نامشروع برگزیده بودند، آنچنان با ظرافت و دقيق ترسيم شده بود كه بخشي از طرفداران ماندیداها را به كف خيابان‌ها كشاند و آن فاجعه بزرگ را رقم زد.

 

*كلي گويي؛

محتوای واقعي بسياري از مفاهيمي كه از سوي رسانه‌هاي غربي مصادره و در جامعه منتشر مي‌شود، مورد كنكاش قرار نمي‌گيرد. توليدات رسانه‌هاي غربي در حوزه سياست، فرهنگ و اقتصاد مملو از مفاهيم كلي در اين حوزه‌ها ماست. دموكراسي، حقوق بشر، آزادي و... مفاهيمي هستند كه بدون تعريف و توجيه مشخص، با هدف اقناع مخاطبان در زمينه‌اي مشخص به كار گرفته مي‌شوند. در واقع كلي‌گويي عبارت است از ايجاد ارتباط نظري و عملي خاص به مفهومي ويژه تا مخاطب بدون بررسي دلايل، شواهد و قرائن، آن نظر و عمل را بپذيرد.

 

*شايعه سازي؛

شايعه، انتقال شفاهي پيامي است كه براي برانگيختن باور مخاطبان و همچنين تأثیر در روحيه آن‌ها ايجاد مي‌شود. مطالب كلي شايعه بايد حول محور‌هاي اساسي و مهمي باشد كه مخاطب نسبت به آن‌ها حساسيت بالائي دارد. هر شايعه در برگيرنده، بخش قابل توجهي از واقعيت مي‌تواند باشد يعني همان به‌کارگیری تاكتيك‌ تسطيح در شايعه سازي، ولي ضريب نفوذ آن بستگي به درجه ابهام و اهميت موضوع دارد.

در واقع هر چقدر شايعه پيرامون مسائل  مبهم و مهم  باشد به همان مقدار ضريب نفوذ آن افزايش مي‌يابد. در انتخابات سال 88 در اشكال مختلف اخباري در سطح جامعه منتشر مي‌شد كه جنبه شايعه داشت. بزرگ‌ترین شايعه، اعلام پيروزي یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات رياست جمهوري بود كه جرقه يك تنش و ناهنجاري اجتماعي را زد. شايعه تجاوز و كشتارهاي غير واقعي را مي‌توان از جمله شايعات بزرگي دانست كه به عنوان شيوه‌هاي جنگ نرم در انتخابات رياست جمهوري پيگيري مي‌شد. رسانه‌هاي غربي زمينه سازي القاء تقلب در انتخابات 88 را با ترويج شايعات مختلف فراهم كردند.

 

*تصديق اشخاص معروف؛

تصديق يعني اينكه شخصی كه مورد احترام يا منفور جامعه است بگويد فكر، برنامه، محصول يا شخص معيني خوب يا بد است. حمايت اشخاص معروف (سياستمداران،‌ هنرمندان، ورزشكاران،‌ دانشمندان و...) و گروه‌هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي‌ و اقتصادي از فردي يا جرياني تصديق ناميده مي‌شود.

تلاش جريان فتنه در حوادث پس از انتخابات با كمك و همراهي برخي مراجع تقليد كه مورد وثوق و احترام جامعه هستند در حمايت از اين جريان يا حمايت برخي عناصر سياسي شاخص از اين جريان،‌ مصداق بارز بهره‌گيري از اين تاكتيك در انتخابات سال 88 بود.

 

*انتقال حرمت‌ها؛

انتقال حرمت يعني انتقال اقتدار،‌ حرمت و منزلت امري مورد احترام به چيزي ديگر براي قابل قبول‌تر كردن آن موردي كه تلاش مي‌شود حرمت به عنوان ابزار در اختيار آن قرار گيرد. استفاده از برخي نمادهاي مذهبي و ملي يا انتساب به اشخاص و جريان‌هايي كه مورد احترام توده‌هاي عمومي مردم هستند از جمله تاكتيك‌‌هاي انتقال ناميده مي‌شود. نماد سبز از جمله حرمت‌هايي بود كه در انتخابات سال 88 توسط كسي كه خويش را منتسب به خاندان اهل بيت ‌(ع) می‌دانست، استفاده شد.

 

*شخصيت سازي و ترور شخصيت؛

از ديگر روش‌هاي جنگ نرم مي‌توان به شخصيت سازي‌هاي كاذب و در نقطه مقابل آن ترور برخي شخصيت‌هاي موجه اشاره كرد. دشمنان مي‌كوشند تا رقيباني از درون همان جامعه براي شخصيت‌هاي اصلي و رهبران جامعه ايجاد كنند. در اين كار با گزينش كساني كه برخي قابليت‌ها را در اختيار دارند، با روش‌ جايگزين سازي مي‌كوشند تا جابه‌جايي در سطوح رهبري و مديران عالي نظام‌هاي سياسي را فراهم آورند و با كم هزينه‌ترين روش، بيشترين سود را ببرند.

شخصيت‌سازي‌هايي كه امروز در قالب دادن جايزه صلح جهاني به برخي افراد صورت مي‌گيرد را بايد در همين راستا ارزيابي كرد.

 

*تكرار زمان بندي شده؛

براي زنده نگه‌داشتن اثر يك پيام، دشمنان با تكرار زمان بندي شده سعي دارند اين موضوع را تا زماني كه مورد نياز است زنده نگه دارند. دروغ بزرگ تقلب در انتخابات از جمله آن مواردي بود كه رسانه ها به كرات از زبان یکی از کاندیدایریاست جمهوری آن زمان و سران فتنه تكرار می‌کردند و به بهانه آن تحلیل های پی در پی ارائه نمودند.

 

*ارائه پيشگوئي‌هاي فاجعه آميز؛

در اين تاكتيك با استفاده از آمارهاي ساختگي و ساير شيوه‌هاي جنگ نرم از جمله كلي گويي، پاره حقيقت گوئي، اهريمن سازي و... به ارائه پيشگويي‌هاي مصيبت بار مي‌پردازند كه بتوانند حساسيت مخاطب را نسبت به آن افزايش داده و بر اساس ميل و هدف خويش افكار وي را هدايت نمايند.

 

*استفاده از عاطفه گيرندگان پيام؛

در اين روش رسانه تلاش مي‌كند تعابيري كه احساس عاطفي مخاطبان را به طور ساختگي تحريف و تهيیج كند به كارگيرد، كلماتي نظير تبعيض، ظلم به زنان، فشار بر كودكان، شكنجه و... مي‌تواند احساس مخاطب را برانگيزد. رسانه‌هاي غربي سعي نمودند با پوشش وسيع وقايع پس از انتخابات 88 و انتخاب سوژه‌هايي مانند كشته شدگان، دستگير شدگان و شكنجه‌ ايشان و... از اين تاكتيك جهت برانگيختن عاطفه مخاطب خود استفاده نمايند.

 

ادعا به جاي واقعيت؛

رسانه‌هاي خبري براي دستيابي به اهداف مورد نظر خود گاهي ادعايي عليه افراد، گروه‌هاي مختلف و رقيب مطرح مي‌كنند و آنان را مجبور به پاسخگويي مي‌نمايند، در واقع در اين روش اخبارِ مخابره شده يا به چاپ رسيده، نوعي ادعا به جاي واقعيت را در ذهن مخاطب تداعي مي‌كند. اين شيوه در حقيقت مانند يك برگ دو طرف برنده است. استفاده كنندگان از آن، چه ادعا را رد و چه آن را تاييد نمايند، در هر صورت، پاسخ خود را گرفته‌اند.

در جريان انتخابات سال 88 پس از هر درگيري خياباني و برخورد نه چندان شديد نيروهاي امنيتي و انتظامي با اغتشاشگران، ادعائي دال بر كشته شدن تعداد زيادي به همراه اسم هاي دروغين از سوي برخي رسانه‌اي غربي با آن‌ها در داخل منتشر مي‌شد و اين شيوه حتي با تكذيب مسئولان امنيتي، تأثیر رواني خود را می گذاشت.

انتهای پیام/پ

مطالب مرتبط:
برچسب ها: جنگ نرم 
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: