‪Google+‬‏ مقایسه پل خیام با پل های مطرح دنیا
امروز: جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۲
پس از گذشت هفت سال؛

طنز تلخ ماجرا اینجاست که تاکنون بارها وعده افتتاح پل سیدالشهداء (ع) زنجان داده شده و این پل چند شهردار را به روی خود دیده است.

کد خبر: ۵۲۴۸
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۳

به گزارش مهرزنجان، مردم زنجان از افتتاح و وعده وعیدهای مسئولان برای افتتاح پل سیدالشهداء (ع) دل خوشی ندارند.

این پل که نزدیک به هفت سال است کلنگ زنی شده شده است، تاکنون به مراحله نهایی خود نرسیده و مردم در انتظار افتتاح این پل هستند.

طولانی شدن ساخت این پل عدم رضایت شهروندان را به دنبال داشته و شهروندان زنجانی از عدم افتتاح این پل گلایه مند هستند.

طولانی شدن بیش از حد ساخت این پل، دلیلی شد تا این پل را با پل های مطرح دنیا مورد مقایسه قرار داده و به مدت زمان ساخت این پل ها اشاره کرد، پلهایی با هزاران متر طول و صدها متر اندازه دهانه که عمده این پل ها بر روی دریا ساخته شده اند.

نکته جالب اینکه قاره آسیا در ساخت پلهای کابلی در جهان پیشتاز است، البته اگر پل سیدالشهداء زنجان که نه بر روی دریا ساخته شده و نه طول آنچنانی دارد و گویا قرار است جزو آثار باستانی این شهر نیز قرار گیرد، خدشه ای بر این آمار وارد نکند!  

پل Stone Cutters واقع در هنگ کنگ با ارتفاع 298 متر از سطح زمین و طول 1596 متر پنجمین پل عظیم جهان است که در سال 2009 آغاز بکار کرده و در همان سال هم افتتاح شد.

پل Akashi Kaikyō واقع در ژاپن با ارتفاع 282 متر از دریا و اندازه دهانه مرکزی 1991 و طول 3911 متر ششمین پل عظیم جهان است که شهر کوبه در هونشو را به ایوایا در جزیره آواجی متصل می کند. این پل با سیستم تیر نگهدارنده‌ی دو مفصلی طراحی شده که این ساختار به آن اجازه ی مقاومت در برابر: باد تا سرعت ۲۸۶ کیلومتر بر ساعت (۱۷۸ مایل در ساعت), زلزله تا اندازه ۸٫۵ در مقیاس ریشتر و جریان آب دریا، را می داد.  جالب اینکه ساخت پل Akashi Kaikyō در سال 1988 آغاز و در سال 1998 میلادی به پایان رسید، به عبارتی ساخت این پل عظیم 10 سال ( کمی کمتر از همین پل سید الشهدای خودمان ) به پایان رسید.

بلندترین پل جهان به ارتفاع 343 متر نیز پل Millau Viaduct نام دارد که در فرانسه قرار دارد و دارای 8 دهانه 32 متری (مجموعا 256 متر ) میباشد. طول این پل عظیم 4200 متر بوده و به عنوان طولانی ترین پل کابلی جهان سناخته میشود که ساخت آن از سال 2001 آغاز و در سال 2004 توسط ژاک شیراک افتتاح شد.

بنابه گفته حبیب الله یگانه شهردار زنجان تاکنون 30میلیارد و 400 میلیون تومان برای ساخت آن پروژه صرف شده است که این مبلغ به جز هزینه‌کرد در تملکات بوده است واز محل اعتبارات استانی 6 میلیارد و 900 میلیون تومان و اداره‌کل راه و شهرسازی شش میلیارد و 300 میلیون تومان به عنوان شرکای کار، پرداخت کرده‌اند. 

با این تفاسیر صرف این مقدار هزینه برای پلی با یک دهانه باریک و طول بسیار کم، نه تنها هیچ توجیه فنی نداشته که توجیه اقتصادی نیز ندارد .

در انتها نیز برای درک بیشتر عظمت پلهای ذکر شده، تصاویری از سه نمونه ذکر شده آورده شده است.

گفتنی است اجرای پل سید الشهدا از سال 89 در سه فاز اجرایی شده است که آخرین فاز این پل که شامل بخش روگذر است، قرار بود تا آذر ماه به پایان رسیده و شهروندان شاهد بهره برداری از این پل باشند که متاسفانه نشد.

Stone Cutters Bridge

 Millau Viaduct Bridge

[ Photo ] Millau Viaduct Bridge

 Millau Viaduct Bridge

Millau Viaduct Bridge

انتهای پیام/ 

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: